Maratón po kysuckých zvážniciach

02.05.2016
maraton-po-kysuckych-zvazniciach

Nie, žiadna nová preteková výzva. To len Hikeplanner mi na červenej značke zo Žiliny do Krásna nad Kysucou nameral 42km. Ideálne na „bežeckú turistiku“, alebo „hopsoklus“, alebo proste lesné pobehovanie - už ako tomu kto hovorí. Aj to len za sucha. Lebo mlátiť sa pol dňa po legendárnom kysuckom blate a po lesoch bez stromov, to nie je nič pre obdivovateľov prírody. Ale aspoň sú tu výhľady preďaleké, vďaka tým rúbaniam.  Jednoducho víchrice sa tu vyzúrili, ale našťastie, už sa všade dvíha nový les.

Napriek postkalamitným scenériám som si užil pohodových sedem hodín na začiatku apríla, v suchu (až na výnimky) neobvyklom, s teplotou ideálnou, vzduchom jarne voňavým, s vetrom a slnkom do chrbta, no radosť behať :-) Vyplašil som len dvoch turistov, dve lane, zajaca a traktor - niet sa čo diviť, sem nechodia davy.

Od Žiliny cez Dubeň je príjemný chodník, len ten hluk zdola z cesty trochu otravuje. Potom už pokoj, pár stoviek metrov po asfalte cez Zástranie a strakatá lúčnatá krajinka nad Kotrčinou Lúčkou, Vadičovom a Lysicou. Orientácii sa treba pozornejšie venovať len pri prechodoch cez lúky, aby človek trafil správny vchod do lesa.

Značka sa tu krúti, raz sa ide na sever, raz na juh, z rozľahlých lúk sa dajú okolité dominanty poobzerať za jazdy. Takto až do sedla Žiarce. Za ním prichádza prvá výstraha – čerstvo prehrnutá, neujazdená zvážnica v severnom traverze kopca Požeha - blatko exkluzívne, kilové závažie na každej nohe, kilák aj čosi.

Potom posledný pekný úsek: okolo sedla Jalovec a popod Maguru, ponad Lysicu. A koniec, zmena scenérie. Výstup pod Maguru, to je ešte pár strmých serpentín lesom, ale potom až do konca hrebeňová zvážnica a stromov okolo nej stále menej. Blata som mal našťastie poskromne, ale aj tak dosť komicky vyznievajú tie nahusto označkované a otabuľkované cyklotrasy. Dobrá myšlienka, len trochu nevhodná geológia. Vylepšená traktormi :-))) Až vo finálnom klesaní do Krásna nad Kysucou, niekde okolo Hájnice, je to zas veselšie. Ale to už zas zdola hučí civilizácia...

Fotky Maratón po kysuckých zvážniciach

RE: Maratón po kysuckých zvážniciach
Jano 03.05.2016
Riso, len aby si vedel, toto volame v Bavorsku SCHMANKERL, nazov, ked je nieco fajne.