Veľký Vreteň

05.09.2018
velky-vreten

Taký nápadný kopček na dolných Kysuciach, nad Radoľou (alebo Snežnicou z druhej strany). 821 m, celý zalesnený a má poriadne strmé svahy. Lebo ako jeho susedia (Ľadonhora, Rochovica, Brodnianka a iní) je to kus tvrdšieho vápenca v krajine mäkkých guľatých tvarov na pieskovcoch a ílovcoch. Proste bradlo. Výhodu to má takú, že na jeho chodníkoch je po daždi rýchlo sucho, na rozdiel od okolia. Spomínam to preto, lebo napriek strmote je tu aj veľa bajkových stôp. Jasné, že najmä dole kopcom, ale poporiadku...

Turistika je tu jednoduchá – po zelenej z KNM necelé dve hodiny, píše smerovník. Komu by málo bolo, odporúčam obísť v Radoli okruhový náučný chodník. Aspoň kaštieľ stojí za zachádzku. Inak je to pod kopec dosť ťapkania po asfalte cez mesto a Radoľu. Potom už prudšie pomedzi lúky a nakoniec lesom, strmými serpentínami, ale pekne udržovanými, až hore.  Výhľady len z okraja lesa a z vrcholového výseku pri kríži a prístrešku, na sever do doliny Kysuce:

Vrcholový smerovník je kúsok ďalej od prístrešku a chodník od neho pokračuje ďalej – neznačený, superstrmý, padá po spádnici, ale je prešliapaný. Z neho zo dva výhľady cez redšie konáre, pre zmenu na JZ, k Žiline. A prekvapenie: končí na parádnom traverzovom chodníku. Ten podľa mapy (v galérii je väčšia) obieha celý kopec – takže tip na hádam (?) ďalšiu peknú prechádzku:

Ukradnuté_z_www.mapy_.cz_a_dorobené:_po_zelenej_hore,_po_bodkách_dolu

Dal som sa po tom traverze doprava a hneď zas dole, lebo pomedzi stromy už presvitala kaplnka v „Sedle medzi Vretňami.“ Tam som sa chcel dostať, lebo jednak som sa odtiaľ plánoval po cyklotrase vrátiť do Radole, jednak som chcel overiť, v akom stave tá cyklotrasa je:

Sedlo_medzi_Vretňami...

Do Radole som trafil a lesná cesta so zeleným „C“ – no ako všade u nás... Miestami fajn, miestami ťažba, lykožrút kosí aj tu. Ale vyzeralo to dobre. A aj po tom traverze by to asi stálo za to, sa vyhrať na singlíku. Ešte to tam preveríme! Inak: posledné roky to tam preveruje veľa bajkerov začiatkom septembra v rámci Snežnického maratónu.

No a posledné, čo mi napadlo cestou hore, že by sa tu dalo aj polyžovať! Lebo okolo tých serpentín dospelý bukový les – málo podrastu, stromy poriedko, na zemi málo konárov, sklon poriadny, severný svah!!! Tiež hádam preveríme :-)

Takže: aj keď na prvý pohľad do mapy kopček len tak na vychádzku po večeri, ale zdá sa, že možnosti ponúka...