Krátky skialpaktuál z BA s menším technickým okienkom

04.02.2019
kratky-skialpaktual-z-ba-s-mensim-technickym-okienkom

V Bratislave opäť padal sneh a ešte sa aj udržal, čo nebýva zvykom tak často. Preto chytro využiť túto možnosť, dokonale to u mňa zapadlo: časovo. Nové staré Scarpa F1 totiž treba v miernom teréne skúsiť a takisto aj overiť, či po domácky spravené podložky slúžia svojmu účelu. Pre krátkosť času aj náročnosť výletu si vyberám kopček za domom: Devínsku Kobylu. Popis už tu bol, takže len v skratke. 30.1.2019 8 PM precupitám po sídlisku, doslova ako baletný Pinocchio, v tých kilových balerínkach sa super chodí. Od futbalového štadióna sa už dá na lyžiach hore kopcom. Sypký sneh, bez podkladu, do 12-15 cm, ako kde fúklo. Stačí, my v Bratislave sme aj za dva cm celí bez seba. A tu druhý poznatok, navoskované a vyfénované pásy poskytujú super sklz, ako na bežkách, takto rýchlo som hore kopcom ešte nešmýkal (hotová eufória). Topánky su talianske, ale prvé metre sú skôr ako španielska čižma, noha si musí zvyknúť na iný „makačský komfort“. Ľahkosť a rýchlosť šliapania fakt korešponduje s názvom F1. Po ceste stretávam dve nočné sovy: sánkarky, už idú dole. Cesta k raketovej základni jemne pojazdená autami, na pešo aj bežkármi, ale dá sa nájsť aj freeride terén.



Hore som raz dva, mesto svieti, všade bielo, ani tma nie je taká silná. Spomínam na Janka Banka a myslím na Šaňa Luczyho. Na Janka v tom, že keď som kúpil tieto ľahké drievka, odpísal mi po bystricky, že lyže sú to nie, ale že je zvedavý, či ma to chytí. Janko, drapilo ma to za golier a trime fest. Môžeš pokojne zhora na nás myslieť, my sa furt potešíme, keď pošleš tieto biele lyžiarske pozdravy. Na Šaňa myslím v tom, že aj on o sebe a tréningoch v SUI písal ako o „Stundenklettererovi“, a ja tu tiež takto po večeroch občas na hodinku-dve vybehnem na ľahko. Analógia, aj keď už dnes v silno digitálnej dobe. Hore pásy dole, zbaliť ruksak, prehodiť páku (doslova), a šup dole, sniežik fajne tlmí, oblúčiky idú. Je to trochu mäkšia botička, ale dá sa. Podložky sú akurát, prepruženie je iba snáď 1 mm, to sa ešte na hrúbke dobehne s páskou pána Greya. Napodiv dole mi to ide horšie ako hore... Teda pomalšie... Sklznicu som zapomnul namazať. Ale to nič, aspoň sa nevybúram do závory na konci zjazdu. V príjemnom tempe a mraze mínus tri bez vetra dorazím na Dúbravskú Hlavicu, kde lyže balím na plece - pošetrím ich, drahé šutre v strmej rizni nezbieram, nie som gemológ. Celkom fajné to dnes bolo. Veci overené fungujú, sedia. Domáce úlohy splnené.



K technickému okienku toľkoto: keďže F1 žlté sú už v podstate muzeálny kus, je trochu ťažšie k nim zohnať tie čierne originál podložky. Nepodarilo sa mi zohnať tie do slotu haršajzní a pevne montované som nechcel, potrebujem to prehadzovať. Tak ale spraviť dačo podobné sa isto dá. Tu sa spojila Ikea s Dynafitom a v rámci aliancie dodali materiál: Ikea plastovú dosku na krájanie a Dynafit staré hliníkové haršajzne. Haršajzne som upravil odrezaním zubov na obyčajnú platňu (hrúbka 2 mm) a domontoval obdĺžniček z dosky na krájanie zeleniny (hrúbka 6 mm). Skrutky som musel skrátiť, ale drží to dobre. Kontrola správnosti: vošlo sa to pod topánku a ešte tam je 1 mm rezerva. Priehyb harmoniky je teda blokovaný, riešenie je mobilné. Cenu som nezisťoval, bolo to robené z radosti. Finálne sa to doladilo sivou páskou, kvôli ostrým hranám, aj aby to držalo pokope, a aj na hrúbku čosi pribralo. Funguje všetko ako má. Verím, že pred tými 15 rokmi, keď F1 bola top v kurze, sa podobné nonTUV, nonISO domáce úpravy robili vo veľkom, ale na internete toho až tak veľa vtedy nebolo... Veď u nás bol len v plienkach. Tak toto je také retro pripomenutie v praxi... Resp. kto potrebuje nech sa inšpiruje, alebo aspoň zasmeje.



Malá poznámka: je možné, že podobnú podložkovú funkciu dodá aj super brzda Kreuzspitze, ale nemám to odskúšané. Ak by niekto mal nafotené, ako to sedí zapnuté v zjazde, prípadne zmeranú výšku plastovej nášľapnej dosky tejto brzdy, hoďte to ako komentár k článku na Facebook. Vďaka.

Sherpa

 

Malý update k Scarpa F1-F3 podložkám a Kreuzspitze brzde (január 2020).  Nikto neporadil, ostalo to na mne samom. Tak som osobne vyskúmal toto:

Tech brzda Kreuzspitze funguje skvelo a je možné použiť ju aj ako podložku pre F1 topánky, tak aby sa neprehýbali pri zjazde. Výška nášľapnej plôšky je 8 mm. Kreuzspitze tech brzda má nášľapnú plôšku o rozmeroch 4.5x3 cm a táto plôška začína 1,5 cm od osi uchytenia haršajzne v špičke viazania. Teda je potrebné myslieť aj na to, že športovci s dlhšími chodidlami (tak nad 44), ktorí majú dĺžku topánky obrovskú, tak pre nich možno plôška brzdy nebude úplne presne vypĺňať celý potrebný priestor kde sa podrážka ohýba. Všetko má svoje limity, preto je dobré si veci fyzicky vyskúšať ak sa to dá vopred (pred kúpou). Fotky sú robené na topánke Scarpa F1 EU 39-40, Mondo 250 mm, BSL 288 mm (foto 7, 8, 9).

K F1 sa robili podložky hrubšie a tenšie. Ťažko je už teraz zohnať hociktorú verziu. Tá hrubšia verzia, uvádzaná obvykle ako 12 mm, je trošku zaujímavá (foto 10, 11). V čase predaja ohybných F1 boli na trhu viazania Dynafit TLT Speed, TLT Comfort, niektoré iné pretekové značky (nízky profil nad lyžou) a neskôr aj TLT Radical (dvihnuté na podložke 6mm).

Predpokladal som, že tá hrubšia podložka je určená práve pre Radical, keďže topánka je dvihnutá nad lyžou viac o tú čiernu podložku pod viazaním. Lenže ako vidno z prirovnávacieho testu, úchyt F1 podložky je stále v pôvodnej výške (teda nereflektuje podložku pod viazaním - foto 12). Na fotke je podložka ATK hrúbky 6mm a pretekové viazanie Kreuzspitze SCTT. Založená podložka F1 je nadvihovaná na prednej časti a jej výška od lyže blokuje zapnutie topánky do viazania (diery v topánke sú vyššie ako hroty čeľustí špičky). Zároveň podložka F1 má iba 3 styčné body s lyžou: 2 na osi uchytenia v špičke viazania a 1 na lyži, čo je ale nevhodné, nestabilné a povedie k ulomeniu nitov z čierneho tvrdého plastu (foto 13). Rébus sa mi nepodarilo vyriešiť, teda pre akú kombináciu topánok Scarpa F1 a viazania (vysoké uchytenie topánky a nízke uchytenie haršajzne) je táto podložka F1 vlastne určená. Uvítam názory, skúsenosti, postrehy a aj neoverené JPP odposluchy.

Ak aj nie je štandardné riešenie vyhovujúce resp. poruke, pravý bádateľ sa nevzdáva a skúša ďalej. Ja som potreboval F1 podložku (akúkoľvek, ale plne funkčnú) na nové lyže s „pridvihnutým“ viazaním, a tak som použil môj predošlý trik a k existujúcej podložke som iba dolepil plastovú dosku IKEA sivou páskou. Presne zase spĺňala hrúbkové normy. Účel plní skvelo, a zároveň je možné pomerne jednoducho a lacno prehadzovať podložku medzi nízkym (nazvime to Race-Speed typom) a vysokým (Radical-Freeride typom) profilom viazania (medzi dvoma pármi rôznych lyží - foto 14).

Pre zdvihnuté viazania na podložkách je vhodné prispôsobiť aj haršajzne, aby bol došľap rovnomerný a účinný. Takisto sa zabráni aj zarezaniu hrany haršajzne do lyže. Samozrejme časť hĺbky zubov sa týmto stratí, ale obvykle sú dostatočne dlhé aj s rezervou. Iba zuby u Dynafit Speed haršajzne sú prikrátke ale tam sa veľmi neuvažuje takáto kombinácia (dvihnutá špička na úzkej lyži). Svoje stovky som teda kúsok „hiliftol“ aby bolo všetko ako má byť (foto 15, 16, 17, 18). Pozdravujem do Švédska, dobré veci tam robia, znova využiteľné, takmer EKO.

A teda Kreuzspitze vlastne robí viazanie aj pre Gretu s monogramom: to modré GT. 

Športu zdar a na lyžiach zvlášť!

Sherpa

 

Fotky Krátky skialpaktuál z BA s menším technickým okienkom

Súvisiace články:

Diskusia

RE: Krátky skialpaktuál z BA s menším technickým okienkom
Čendo 04.02.2019
Môžeš upresniť kvôli čomu sa to podkladá?Resp.prečo to ako originál je vyrobené tak ?

RE: Krátky skialpaktuál z BA s menším technickým okienkom
sherpa 04.02.2019
podlozka pod tou harmonikou je preto, ze pri zjazde sa ta siva harmonika prehyba {maksi plast v celom priereze topanky} a moze sposobit az to, ze dlzka skeletu topanky sa skrati natolko, ze pata topanky vyleti z uchytov paty viazania. prejdes tym padom do telemark stylu, spica uchytena, pata volna. podlozenim podrazky sa priehybu topanky zamedzi a nehrozi toto "vypinacie riziko". jedine topanky na trhu ktore toto riziko v sebe maju su Scarpa F1 zlte a F3 oranzove {vsetko uz len byvale modely}, ale chodi sa v nich vyborne, simuluje to prirodzeny pohyb a ohyb chodidla. Dynafit TLT5 ten priehyb ma vraj velmi maly/kratky, tam to vraj netreba. F1 a F3 sa predavali s podlozkami ked sa na to ako na problem prislo.

RE: Krátky skialpaktuál z BA s menším technickým okienkom
sherpa 04.02.2019
boli 2 verzie > 8 a 12 mm, podla viazania. a boli v prevedeni vrtacie-fixne a mackove-mobilne. https://utahskigear.com/shop/scarpa-tlt-sliding-plate-high/

RE: Krátky skialpaktuál z BA s menším technickým okienkom
Čendo 04.02.2019
Díky, za zaujímavé info. :-)

TOP Partneri

https://www.sloger.sk Eshop davorin.sk Eshop davorin.sk Eshop davorin.sk JM SPORT Eshop davorin.sk

Podpor Vetroplacha

Fórum

Odporúčame vidieť

Partneri