Zoznam článkov od 1 do 20 (z 50) >>

Pridajte sa do našej skupiny na Facebooku a využite najrýchlejšie skialpové správy z Vysokých Tatier a ďalších slovenských hôr.

Západné Slovensko

Príďte si vychutnať ôsmy ročník festivalu Horomil fest

27.09.2016
Pozor, všetci milovníci hôr, cestovania, adrenalínu a športu, prichádza Horomil fest, ktorý už po 8-krát ponúkne v Považskej Bystrici, v srdci Strážovských vrchov, zaujímavú nádielku filmov a prezentácií.  Počas niekoľkých rokov sa festival rozrástol, trvá už 4 dni a v rámci jeho programu sa môžete stretnúť s viacerými známymi osobnosťami zo sveta športu, cestovania a umenia. Po minulé ročníky náš festival navštívili mená ako Pavol Barabáš, Boris Filan, Tomáš Hulík, Martin Nikodým, Štefan Svitko či dokonca Fero Kelle. V roku 2016 sa ...   Celý článok
Zalezený vo vani s horúcou vodou snažím sa v nedeľu ráno o dve veci: rozhýbať totálne stuhnuté nohy a analyzovať zmysel mojej tohoročnej účasti. Prihlásený pre istotu od januára (už v júni sa zaplnila štartovka), lebo je to organizáciou moja srdcovka, no nepôjdem? Aj s nedoliečeným natrhnutým svalom, kvôli ktorému nebehám už od V100. Skoro dva mesiace. Ale pekne po poriadku. Veď je to nenáročné, ako vždy 105km/3920m a ako druhý raz, opačne: z Handlovej do Nitry. Pekný behavý terén, žiadne brutality.   A tak sa pohodlne veziem ráno na štart. M...   Celý článok
Deň 5.: Kisirtáspuszta - Nagyirtáspuszta - Márianosztra - Szob - Sás-hegy 323m - Hideglelös kereszt - Vaskapu 404m Účastníkov: 6          Zo spacáku vyliezam konečne svieža a spokojná. Nocľah uprostred lesa bol teplotne prijateľnejší ako tie ostatné. Zato poniektorí mali bujarú noc. Po návšteve prítulného obojživelníka nasledovalo nešťastné zakopnutie o betónový schodík. Ako dôkaz vedie v tráve krvavá stopa a obďaleč čaká na svojho princa statná ropucha.          Trať úzkokoľajky nás sprevádza ešte dlho. Definitívne ju o...   Celý článok
Alebo príbeh o parených buchtách, varených klobásach a pečených mozočkoch :o)   Diaľkové pochody sa stali mojou každoročnou náplňou dovolenky. Teším sa na ľudí, na nové kraje a zážitky, paradoxne sa teším aj na otlaky, boľavý chrbát a prebdené noci v mojom zradnom spacáku. Je to ako droga, všeliek, ktorý si proste musím raz za rok naordinovať, aby som z neho mohla počas najbližších pár mesiacov čerpať. Minulý rok sa naše kroky ubrali trochu netypickým smerom, do končín len málo poznaných, k slovensko-maďarským hraniciam.  A prečo ...   Celý článok
Alebo Strážovská motanica, ako ju Johnny Strážonoš nazýva, lebo už druhý raz to bolo nielen o kilometroch, ale aj o orientácii a plánovaní (okrem toho že lowcost a last minute a tak...). Známa bola len prvá kontrola, aj to ledva päť minút pred štartom. Na každej kontrole (bolo ich spolu päť) bola mapka s ďalšou kontrolou. Výhoda? Nik nemohol zísť z trasy, lebo neexistovala. Každý si ju stvoril podľa svojich schopností. Takže pre niekoho aj Strážovský mordor alebo masochizmus... Lebo priemerne vraj nejakých 120km a +5000m, teoreticky. Prakticky ale ve...   Celý článok
V nedeľu na 1.mája oslavovali ULTRAS sviatok práce tvrdou robotou, tak po svojom... „Náhodou“ sa ich zišlo 55 v Trenčianskych Tepliciach na autobuske, že si pôjdu trocha zabehať, ale len tak lajt, 53km/2600m. Náhodou už tretí raz. Náhodou som sa o tomto prvomájovom sprievode tiež dozvedel, tak som sa prišiel pozrieť, že známe tváre a tak... Šak prechádzka neuškodí v takú peknú nedeľu: Teplice – Petrovanské lúky – Petrova Lehota – Veľké lúky – Baske – Homôľka – Vápeč – Horná Poruba – Kýšky - Teplice. Počasie ideál, slniečko, pos...   Celý článok
Nie, žiadna nová preteková výzva. To len Hikeplanner mi na červenej značke zo Žiliny do Krásna nad Kysucou nameral 42km. Ideálne na „bežeckú turistiku“, alebo „hopsoklus“, alebo proste lesné pobehovanie - už ako tomu kto hovorí. Aj to len za sucha. Lebo mlátiť sa pol dňa po legendárnom kysuckom blate a po lesoch bez stromov, to nie je nič pre obdivovateľov prírody. Ale aspoň sú tu výhľady preďaleké, vďaka tým rúbaniam.  Jednoducho víchrice sa tu vyzúrili, ale našťastie, už sa všade dvíha nový les. Napriek postkalamitným scenériám som si uži...   Celý článok
Koniec roka 2015, tak to je poriadna tragédia, keď už aj umelý sneh na severných svahoch, a ešte na Kysuciach, sa vraj roztopil :-) Toto treba ísť overiť, a tak voľba padá na Veľkú Raču. Hore z Oščadnice, od vlaku, nazad skoro rovnako, len pri Kalinovom vrchu odbočím doľava a skotúľam sa do Krásna nad Kysucou, nech to nie je úplne to isté hore aj dole. Základná myšlienka je ale dostať sa konečne aspoň na pár hodín nad hmlu, lebo to vlhké, lepkavé, studené, depresívne mlieko leží v dolinách už poriadne dlho.  A každý tu točí o vidmách a inverz...   Celý článok
Malá Fatra je pre väčšinu turistov notoricky známa. Najmä jej hlavný hrebeň. No niekedy sa oplatí obrátiť pozornosť aj do bočných lokalít, kde sú schované tajné lákadlá pre fajnšmekrov. Jedným takým je aj Čipčie (920m) v Lúčanskej časti Malej Fatry. Priznám sa, že mňa zaujal najmä názov kopca. V mojej mape staršieho vydania som však nenašla naň žiadne výstupové trasy. Len pár indícií na internete hovorilo o provizórnom miestnom značení, ktoré však v roku 2014 dostalo aj oficiálnu podobu vo forme modro-žltého okruhu z Turia.   Štart aj cie...   Celý článok

Vápeč

11.11.2015
Jedna z bralných dominánt Strážovských vrchov najlepšie vynikne pri pohľade od Hornej Poruby, z cesty vedúcej z Považia na Ponitrie cez sedlo Homôľka. Lebo vrcholové vápencové bralo je z ostatných strán zarastené. Podobá sa tak Strážovu - svojmu „väčšiemu bratovi“. Aj tým, že je to NPR v najvyššom stupni ochrany. Tak pozor, žiadne kvety do vázy odtiaľ! :-))) Vápeč nie je dramaticky vysoký (len 955,5m), ale nad okolie trčí statočne a krajina okolo je pestrá, až strakatá: kopce a dolinky, lesy a lúky, sem-tam dedina či samota. Takže výhľady...   Celý článok
Tohtoročnú dovolenku som prežil tak trochu výnimočne. V duchu „nie cieľ ťa urobí šťastným, ale cesta“, som šliapal pešo z domu zo Starej Turej na Tatranský Kriváň.   Išiel som cez pohoria, podobne ako František Kele, ktorý ma vlastne k tomuto podujatiu inšpiroval. On štartoval z Bradla od mohyly Miroslava Rastislava Štefánika, ja zo Starej Turej (to aby som bol aspoň trochu originálny). Dobrodružstvo začalo už pol roka pred samotnou cestou, keď som nad mapami plánoval trasu, miesta nocľahov, možnosti doplnenia vody či potravín. Plány som začal spr...   Celý článok
Práca ľudí, ktorí sa do organizácie „stoviek“ vyznajú ako na Slovensku nikto, tá sa pozná. Aj preto sa stáva P100 pomaly kultovou: perfektný servis pre rozmaznaných „ultras“, vypipľaná organizácia, každý rok väčší megafón, trasa označená tak, že by ani Marťan nezablúdil (aj keď pár pozemšťanom sa to hneď na začiatku podarilo). No neviem, čo ešte vychváliť? Pace car na štarte? Cintorínske kahance a slané olivy na „vraj najlepšej“ K17 na Zobore? Origo Kofolu v Remitáži? Ventilátor, ktorý od severu ovieval ten dažďový prales?  Online p...   Celý článok
Sobota „pred MDŽ“ vyšla skoro dokonale: modré nebo, teplota kolo nuly, zo začiatku týždňa čerstvý sneh už sadol, len škoda, že pribudol až nad 1000m. Pôvodný plán znel: vyliezť z Vrátnej do Snilovského sedla a po hrebeni sa prešmýkať na Suchý. Odtiaľ cez Kľačiansku Maguru dolu. Takže priberám aj tenisky do batoha. Nový sneh isto spravil hrebeň lyžovateľnejší ako pred dvoma týždňami, keď to bol samý kameň a ľad...   Začiatok v Žiline na autobuske: myslel som, že spoj do Vrátnej o deviatej bude v takéto krásne ráno narvaný a nič! Le...   Celý článok
O bežkárskom raji na hrebeni Javorníkov viem už nejakú tú dobu. Dokonca aj plány na kompletný prechod sú, len ich akosi presúvam z roka na rok. Raz sa mi zdá málo snehu, inokedy zlyhá partia, potom nevychádza počasie. Túto zimu opäť raz nevydalo, ale aspoň čiastkovo obzrieme podmienky. Z Bytče vyrážame autobusom do Makova. V Karose stretáme asi 10 bežkárov, tak od nich nasávame rozumy, zjavne tu nie sú prvýkrát. Všetci svorne vystupujú U Melocíka. Aj nás lákajú, vraj luxusná strojová stopa vedie až na Kasárne. No, možno nabudúce. Teraz oželieme dav...   Celý článok
Počasie na mikulášsku sobotu vyšlo takmer ideálne hnusné: s občasným dažďom a hrebeňmi hôr v mrakoch, so zdrapmi hmiel v dolinách a s teplotou málo nad nulou. Aspoň že nefúkalo. Ale v tiesňavách pod Rozsutcom je pekne, aj keď je škaredo :-) Navyše v takomto počasí tam človek nestretne ani nohu, čo je vzácna príležitosť vychutnať si prírodu bez uhýbania, posúvania v rade - a najmä v tichu. A pre niekoho aj príležitosť zaexperimentovať si v pokoji so samospúšťou a manuálnym nastavením expozície pri fotení. Dosť užitočné pri slabom sve...   Celý článok
Veziem sa busom cez Dlhé Pole, srdce drotárskeho kraja. Dlhé je ako slíž, len polí nikde :-) Dolina čím vyššie, tým užšia. Spoj nejde až na konečnú, ale nevadí, lebo končí jasná noc na konci októbra, v doline je kosa ako v ruskom filme, dobre padne poklusom sa zohriať ten zvyšný kilometer po les. Nasleduje pekný chodník farebným lesom hore na červenú „hrebeňovú zvážnicu“, k osade Vrchrieka. Prípory, prvá samota nad dolinou, už sa kúpu v slnku - hneď je teplejšie. Inverzia ako má byť, dnes našťastie bez hmly, bude to super. Zvedavý som len na...   Celý článok
Súčasný trend, spoločný skoro pre všetky ultra-chody/behy pokračuje aj na P100: aj na 4. ročníku sa na popredných miestach objavili (relatívne) nové tváre, účastníkov pribudlo poriadne (250 miest bolo dokonca v predstihu vypredaných), traťový rekord zas padol, aj keď len medzi chlapmi, pozitívnych noviniek v organizácii sa objavilo preveľa, negatívne boli asi len tie nasršené sršne za Remitážou... Tieto ultramasochistické zábavky majú dnes proste na Slovensku výrazný potenciál a rastúcu obľúbenosť. Ale poporiadku: Pred štartom v Nitre: Novinkou bola p...   Celý článok
Kto Strážov pozná asi vie, že dominantou svojho pohoria je len výškou 1213m. Vizuálne je z diaľky rozpoznateľný najmä z juhu, odkiaľ vidieť jeho vrcholové bralá. Z ostatných strán je podobne zeleno chlpatý ako jeho susedia. Dal meno pohoriu, ktoré je na slovenské pomery trochu netypické – nemá hlavný hrebeň, je to sústava masívov a vnútrohorských kotliniek medzi nimi. Práve z vrcholu je to pekne vidieť, stačí sa kuknúť dolu do Zliechova. No a dal meno aj jednej významnej geologickej formácii, Strážovskému príkrovu. Vápence a dolomity, z ktorý...   Celý článok
Už dávno som si zuby brúsil na hrebienok, ohraničujúci z východu Súľovskú kotlinu. Na pohľad zdola nie je taký bombasticky bralnatý ako jeho náprotivok priamo nad dedinou (s Gotickou bránou, Súľovským hradom, Bradou...), preto je aj menej navštevovaný. Ale Žibrid, Kečka a chodník medzi nimi majú čo ponúknuť. Najmä početné vyhliadkové skalky, trčiace spomedzi stromov. Takže: odštartujem z Rajca po zelenej smerom na sever a skončím v Hričovskom Podhradí na červenej, na ktorú sa napojím na hrebeni pod Roháčom. Lebo nad správnym podhradím je vždy hrad a...   Celý článok
Tak to konečne prišlo. Moje hodinky mi odrátavali tento event presne 94dní. A zrazu, keď čísielka začali skákať blízko k nule, bolo mi celkom horúco :-) Keďže som žiaden ultra-trail nikdy nebežal a ani článok sa mi ešte napísať nepodarilo, je to moje „tenkrát poprvé“, so všetkým čo k tomu patrí. Po príjazde do Bratislavy o deň skôr (veď vyspať sa treba poriadne) ma čakali klasické veci ako balenie a pripravovanie si čo na seba, so sebou, do žalúdka a podobne. Noc bola tropická, takže zamýšľané vyspávanie do obeda sa nekonalo a nervy mi pracovali...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 50) >>
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2016  |  designed by MVM Trade s.r.o.