Rock Machine

Západné Slovensko

Malá Magura: z Bojníc do Čičmian

12.04.2018
Malá Magura, rozlohou najmenší zo štyroch podcelkov Strážovských vrchov, je ako taký klin, vrazený zo severu do Hornonitrianskej kotliny. Jej masívny hrebeň sa plynulo dvíha od Bojníc po Boškovie laz, potom je to také húpavé hore – dole až na najvyšší bod na Magure (1141 m). O kúsok ďalej, z Malej Magury, prudko padá do sedla Obšiar. Tam už začína ďalší podcelok Strážovských vrchov – Zliechovská hornatina, konkrétne jej časť Javorinka, kde sa ráz krajiny výraznejšie zmení, najmä časté výhľady pribudnú. Javorinka je zároveň názov kopca s vl...   Celý článok
Ku dvom hradom, kompe a pomníku francúzskym partizánom na Zvonici pribudla Strečnu ďalšia dominanta - osem metrov vysoká rozhľadňa na najvyššom bode skalnatého hrebienka Špicák, priamo nad dedinou, na žltej turistickej značke. Aj z europeňazí ju domáci stavali na jeseň 2017 a oficiálne otvorili 10.marca 2018. Pekná, festovne drevená, sú k nej aj infotabule, smerovky a lavičky na už existujúcom náučnom chodníku. Na prízemí a medziposchodí by sa v núdzi celkom pohodlne vyspalo zo desať ľudí. Hore je krytá veranda. Najlepší výhľad je z nej na okol...   Celý článok
Na Rádiu Slovensko, cestou do Kysucov, spieva Helena a vizionársky predurčuje, čo čaká účastníkov Kysuckej stovky o pár hodín: „Bude dlouhá noc – a pak nádherně hrát - hodně dlouhá noc – nikdo z nás nejde spát“. (Keby spievala to hrát ešte aj s mäkčeňom, no to by ma už mohla aj n...rát, ale takto, reku, beriem). Atmosféra, ako to už býva pred štartom, taká predštartová. Akurát každý prehadzuje po podlahe telocvične spodky, tričká jedna, tričká dva, tričká tri, mikiny a vesty, kožuchy, ušianky a iné doplnky a rozmýšľa čo na seb...   Celý článok
Po ročnej pauze, nakoľko aj najväčší vytrvalci ako Roman Minarovič (hlavný organizátor), potrebujú si občas vydýchnuť, sa na slovenskú ultra scénu vrátila diaľkoplazecká klasika pod skratkou KYS100. A že sa vrátila v plnej paráde a štýlom ktorý sa nedá nazvať inak ako vzorovo kysucký. Termín na začiatku marca sľubuje vždy určité prekvapenia, čo sa podmienok týka: alebo bude všade prívetivé jarné blatíčko niekam pod kolená, čľapkanica a mokré brodivé zvyšky starého snehu, alebo… Ten tretí, mrázikovský variant. Bingo! Pre tento ročník s...   Celý článok
Dnes už takmer zabudnuté mestské lyžiarske stredisko na Kamzíku je už dávno nie v prevádzke. Klimatické zmeny tu našli jednu zo svojich obetí. Kto by si dnes vedel predstaviť, že ešte pred 50 rokmi tu bola veľká lyžiarska premávka – samozrejme nielen turistická, ale aj pretekárska, na medzinárodnej úrovni. Vyrástli tu aj majstri Slovenska. Že je to dnes inak, ďakujeme klimatickému zvratu, ktorý sme si čiastočne zapríčinili sami. Areál, hoci nie veľký, stačil na vybudovanie zjazdovej trasy, veľkého skokanského mostíka, slalomového svahu s večerným o...   Celý článok
Že vraj už reporty  „poušovky“ čiatelia tak neberú, tak treba voľačo inuô napísať. Nuž tak sprobujme... Iný kraj, iný kopec.   Keďže cez týždeň nasnežilo aj v BA, tak okrem kalamity v doprave máme ten sneh aj v lese. Na severných svahoch dokonca aj prachový. Síce len 8 až 15 cm, ale paráda. V piatok 9.2. po zotmení som kúsok pobrúsil po Kolibe, Kamzíku, somárskou lúčkou dole, potom hore k lanovke, zopár esíčok dole krásnym severným svahom pomedzi krtince. Nazad hore, na lanovke cesnakové placky dotankovať a potom ešte 3x somárskou lúčkou dol...   Celý článok
30. – 31. Máj 2017 A naozaj je to len z domu na skok. Ten kto chce prežiť krásny a intenzívny zážitok, nemusí vždy cestovať, navštevovať vzdialené miesta sveta. Stačí keď vybehne z domu tým správnym smerom a za správnym cieľom. Len tak si z domu vybehnúť na Veľký Inovec, zbehnúť do Novej Bane, prejsť časť Štiavnických vrchov a zastaviť sa na Sitne a vo Vyhniach, nocou prekráčať Vtáčnik, prečkať búrku na Veľkom Poli, odtiaľ preletieť hrebeň Veľkého Tribeča a z neho po rozpálenom asfalte bežať až domov.   Tri dni voľna. Pôjdem, ...   Celý článok
Nebolo dočasne na čom bajkové túry robiť, ale už je. Vďaka patrí JM ŠPORTu vo Vrútkach . Hovorí sa, že keď chce človek novú frajerku otestovať, či im to bude spolu klapať, treba ju na túru vziať. Na začiatok stačí ľahšia, aby ju to neznechutilo. Táto moja „frajerka“ je síce poriadne nabrúsená pretekárka, ale aj tak na začiatok niečo nenáročné, to zas aby som ja stíhal... Takže zo Strečna, vlastne z Nezbudskej Lúčky sa dá do Terchovej dostať popod les malofatranský, relatívne komfortne, zväčša po lúkach. V podstate stačí využiť zelenú...   Celý článok
30. - 31. apríl 2017 Mám niekoľko dní čas, mám tenisky ĽUDOVKY a neviem ich zodrať. A mám nevyrovnané účty. Počasie vyhovuje, trasa je takmer jasná a už dlho ma máta. Ak sa s tým nevyrovnám, bude mi v hlave robiť šarapatu. Musím spojiť všetky štyri najvyššie vrcholy okolitých pohorí po turistických chodníkoch - a nonstop! Pokus druhý. Ráno vyprevádzam Májku a hneď potom odchádzam aj ja. V obchode beriem baterky do čelovky a Marika má na pulte vyložené nejaké lepené oravské slaniny. Tak jednu a dve pečivá natlačím do batohu a kráčam. Tentokrát...   Celý článok
Najsevernejšia slovenská stovka, už šiesty ročník, hanba mi, ešte som na nej nebol. Ale konečne to vyšlo, tak sa v piatok večer 6.10. premotávam zo stanice cez centrum Čadce k „zéeške“ na Rázusovej. S partiou podobne postihnutých, pozliezali sme sa na peróne. Telocvičňa zďaleka vysvietená, vo vnútri to naplno žije. Hádžeme sa na posledné voľné žinenky a už je tu psychoultrapes Ursa a rozdáva francuzáky na uvítanie. Orgovia ako zmoky znášajú krmivo na kontroly, kopa rastie každou minútou, to bude obžerstvo!     Prezentácia pod lezeckou sten...   Celý článok
18.- 19. november 2015, prejdených 99km/+3150m  za 16:43hod    Veľké Vozokany - Veľký Inovec - Nová Baňa - Sitno - Bukovina.  Akcia na parádu, len nedotiahnutá do úspešného konca, ešte to dám celé. Z domu o 13:13hod a hneď za dedinou sa ku mne pridal psík , ktorý ma sprevádzal až po Novú Baňu. Nočný pochod Bukovinou som akciu pomenoval ,nakoľko sa zotmelo na Bukovine 1 a brieždilo sa na Bukovine 2. Niečo cez 13 hodín teplou nocou plnou zveri, je to nová skúsenosť.             Stará myšlienka prejsť vcelku všetky mne najbližšie kopčeky:...   Celý článok
Dážď akosi už patrí k P100, že? A podobne ako orgovia doťahujú svoju robotu rok od roka k dokonalosti, aj dážď ako keby stále lepšie vedel, kedy má udrieť a na ako dlho... Teraz poriadne udrel nad ránom, po štarte ho to bavilo ešte asi dve hodiny a keď zistil, že neodradí, dal si pauzu. Ale vrátil sa zas večer, napríklad Žibrica aby sa fajne kĺzala. Najmä odkedy ide P100 z Handlovej, mám dojem že prší každý ročník viac. Ešte že sa v tom Asterione dá ukryť - prezentácia aj štartujúci. Len náčelník chudák behal s megafónom po lejaku a snaž...   Celý článok
Siedmy október je ešte relatívne ďaleko, ale ultraakciu, ktorá je organizovaná s radosťou a zanietením, tú treba spropagovať. Aj preto, aby možno o rok prilákala ďalších záujemcov, nielen „zdravé jadro“, ktoré o nej vie a chodí sem pravidelne. Lebo limit 150 ľudí je pre tento rok už naplnený. Každopádne motivácia to môže byť práve pre tých, ktorí poškuľujú po niečom dlhšom, ale netrúfajú si ešte na extrémne výzvy typu NTS alebo MF100. Predsa len, tu je na rovnakej vzdialenosti prevýšenie ľudskejšie (105km/+4480m) a kopčeky také dáke guľatej...   Celý článok
Malofatranský Kľak (1352 m) je ikonický kopčok s charakteristickou asymetrickou siluetou. Najviac je navštevovaný samozrejme z Fačkovského sedla, Turčania lezú hore najmä z opačnej strany, z Vrícka. Už sme sem raz takto liezli, odklik je pod článkom. To bol ale dlhší okruh, kde sme využili aj dva neznačené chodníky na nástup a zostup. Teraz to bude o dosť kratšia cesta, direttissima z dediny tam a nazad. Hore slušne po zelenej, popri známom Kľackom vodopáde, dole ale zase po jednom neznačenom chodníčku - cez bralo Partizán. Nech je trochu zmena... Celé je to...   Celý článok
Najjužnejšia časť hrebeňa Malej Fatry. So štartom vo Fačkovskom sedle a cieľom vo Valči. V podstate od zjazdovky po zjazdovku. Ale také jednoduché to zas nebolo, po snehovej nádielke, ktorá len pár hodín dozadu skončila. Všetci teraz organizujú prašanové orgie, ale ja to mám ale radšej do kopca a po hrebeňoch. Takže na úvod hore na Kľak. Serpentínky udupané najmä pešiakmi, takže aj pre lyže pohodlné a rýchle. Všetko naokolo krásne biele, aj na chodníku to vyzerá dobre, ale základ je biedny, zvedavá skalka sa miestami vystrčí spod snehu. Dole by som t...   Celý článok
Najvyššia hora dolných Kysúc je svojim názvom vhodná na výlet v sivom a mrazivom počasí, ktoré vládlo počas poslednej adventnej nedele. Dúfal som, že jej 999m inverziu porazí. Obmedzený vlakom som sa vybral po modrej od stanice v KNM ešte za ranného „príšeria“, keď predavači v centre akurát rozbaľovali stánky. Vianočné trhy v plnom prúde... Hojdavý mostík cez Kysucu a už stúpam pomedzi chalupy, nad nimi okolo dvojkríža, po lúkach. Ďalší orientačný bod, elektrický stožiar, už sa skrýva v nízkej sivote - to dáva nádej. Ak sivota nebude príli...   Celý článok
Pozor, všetci milovníci hôr, cestovania, adrenalínu a športu, prichádza Horomil fest, ktorý už po 8-krát ponúkne v Považskej Bystrici, v srdci Strážovských vrchov, zaujímavú nádielku filmov a prezentácií.  Počas niekoľkých rokov sa festival rozrástol, trvá už 4 dni a v rámci jeho programu sa môžete stretnúť s viacerými známymi osobnosťami zo sveta športu, cestovania a umenia. Po minulé ročníky náš festival navštívili mená ako Pavol Barabáš, Boris Filan, Tomáš Hulík, Martin Nikodým, Štefan Svitko či dokonca Fero Kelle. V roku 2016 sa ...   Celý článok
Zalezený vo vani s horúcou vodou snažím sa v nedeľu ráno o dve veci: rozhýbať totálne stuhnuté nohy a analyzovať zmysel mojej tohoročnej účasti. Prihlásený pre istotu od januára (už v júni sa zaplnila štartovka), lebo je to organizáciou moja srdcovka, no nepôjdem? Aj s nedoliečeným natrhnutým svalom, kvôli ktorému nebehám už od V100. Skoro dva mesiace. Ale pekne po poriadku. Veď je to nenáročné, ako vždy 105km/3920m a ako druhý raz, opačne: z Handlovej do Nitry. Pekný behavý terén, žiadne brutality.   A tak sa pohodlne veziem ráno na štart. M...   Celý článok
Deň 5.: Kisirtáspuszta - Nagyirtáspuszta - Márianosztra - Szob - Sás-hegy 323m - Hideglelös kereszt - Vaskapu 404m Účastníkov: 6          Zo spacáku vyliezam konečne svieža a spokojná. Nocľah uprostred lesa bol teplotne prijateľnejší ako tie ostatné. Zato poniektorí mali bujarú noc. Po návšteve prítulného obojživelníka nasledovalo nešťastné zakopnutie o betónový schodík. Ako dôkaz vedie v tráve krvavá stopa a obďaleč čaká na svojho princa statná ropucha.          Trať úzkokoľajky nás sprevádza ešte dlho. Definitívne ju o...   Celý článok
Alebo príbeh o parených buchtách, varených klobásach a pečených mozočkoch :o)   Diaľkové pochody sa stali mojou každoročnou náplňou dovolenky. Teším sa na ľudí, na nové kraje a zážitky, paradoxne sa teším aj na otlaky, boľavý chrbát a prebdené noci v mojom zradnom spacáku. Je to ako droga, všeliek, ktorý si proste musím raz za rok naordinovať, aby som z neho mohla počas najbližších pár mesiacov čerpať. Minulý rok sa naše kroky ubrali trochu netypickým smerom, do končín len málo poznaných, k slovensko-maďarským hraniciam.  A prečo ...   Celý článok