Zoznam článkov od 1 do 15 (z 75) >>

Západné Slovensko

Ponitrianska stovka 2018

17.09.2018
No ľudia, tento rok sa teda diali veci! V prvom rade počasiu totálne preskočilo – normálne, že nepršalo! Trápna snaha vetra na hrebeni Vtáčnika kropiť nás vodou z hmly, zachytenej na konároch stromov, to sa neráta. Ďalej: vypredaná štartovka (300 ultrášov), aj keď nakoniec nás z Handlovej vyrazilo  asi 270. Tiež dosť, nie? Možno preto pribudli vo výsledkoch aj veteránske kategórie - nad 50 rokov. A nakoniec udalosť roka: hádam prvý raz sa stretli na jednej akcii dvaja najväčší slovenskí mimozemšťania Majo Priadka a Maťo Halász. Takže sa čakali na...   Celý článok

Veľký Vreteň

05.09.2018
Taký nápadný kopček na dolných Kysuciach, nad Radoľou (alebo Snežnicou z druhej strany). 821 m, celý zalesnený a má poriadne strmé svahy. Lebo ako jeho susedia (Ľadonhora, Rochovica, Brodnianka a iní) je to kus tvrdšieho vápenca v krajine mäkkých guľatých tvarov na pieskovcoch a ílovcoch. Proste bradlo. Výhodu to má takú, že na jeho chodníkoch je po daždi rýchlo sucho, na rozdiel od okolia. Spomínam to preto, lebo napriek strmote je tu aj veľa bajkových stôp. Jasné, že najmä dole kopcom, ale poporiadku...     Turistika je tu jednoduchá – po zelene...   Celý článok
Tak reku dostal si opušťák, tak poď zbierať kondičku na lepšie výlety. Z Dúbravky (štart o jedenástej) popri Tescu cez kopček na Železnú studienku, polmaratónskou traťou pekne asfaltkou hore do kopcov. Teplo je a ešte len bude. Kapre v jazerách ohrievaju chrbáty, no aj by som k nim zabehol na kus reči, trošku si dopriať horizontály. Pri druhom kameňolome dávam novú vodu, lebo tá vo flaši je už teplá a z rúrky tečie chladená. Pozerám, že som tu bol asi pred rokom, a domček obďaleč je akýsi novší. Aj tabule pribudli... Akási včelárina... No pek...   Celý článok
Narodil som sa na južnej Morave, žijem na Slovensku. Vtedy to bolo Československo a ja sa stále cítim byť Čechoslovákom. Nemám s tým problém dovtedy, dokiaľ sa nestretnú v nejakom zápase Česi proti Slovákom. Predsa len fandiť obidvom súčasne nemôžem. Ale nakoniec je víťaz vždy ten „náš" :-) Nedávno som sa rozhodol prejsť s kamošom Petrom po tej čiare, čo nás rozdeľuje a spája. Peter narodený na Slovensku, ja na tej západnejšej strane. Stará Turá leží pod Veľkou Javorinou, hraničným kopcom, na ktorom sa stretali Slováci s Čechmi ešte ...   Celý článok
Júnové dusná a búrky, treba zaliezť niekam, kde je chladnejšie, ale aj nižšie kopce. Takže ráno: prestup v Čadci a z „Makového“ nástupišťa drncanie lokálkou až na konečnú. Názvy obcí sa striedajú, ale je to vlastne cesta jednou nekonečnou, rozťahanou dedinou. Na prvom asfaltovom kilometri  Makovom mierne popŕcha, ale zároveň sa to hore čistí.   V pláne mám kolečko z Makova do Makova - najprv hrebeňom Javorníkov, potom hrebeňom Turzovskej vrchoviny. Takých 30 km, dobre si tu zabehám. Dalo by sa aj na bajku. Začiatok asfaltový po turistickej ...   Celý článok
Už piaty raz ju TK Filozof spáchal v Trenčianskych Tepliciach ako „náhodné stretnutie a pobehanie komunitného charakteru “. Tentokrát 19.5. A prečo úvodzovky? Lebo každý druhý rok, keď sa tu nejakou náhodou zjavím (zatiaľ), posúva sa to nejako prudko profesionálne hore... Napríklad teraz neboli občerstvovačky, ale švédske stoly (neviem ako vlani). Možno preto mali víťazi o zastrúhaný chlp horší čas - kto by sa nepristavil a neochutnal? A aká exotika na tých stoloch!!! Alebo to kvôli tomu pomalšie išli, že sa na začiatku v lese trochu šmýkalo? Po...   Celý článok
Alebo zo Zlatých Moraviec do Novej Bane, alebo začiatok Rudnej magistrály. Takže červená značka, takých 27 km, dá sa za deň. Do polovice stúpanie na Inovec, potom klesanie. Jednoduché, jasné a krajinársky pekné. A aj dobre značené, čo treba oceniť najmä na rozľahlých lúkach. Svahy mierne, takže je to aj na 100% bajkovateľné, v oboch smeroch. Aj keď v smere od Novej Bane by som volil radšej cyklotrasu, aspoň na začiatku, po Bukovinu. Turistická značka sa z mesta (od Záhrbu) dvíha trochu strmšie, ako je pre bajkera komfortné. Zdroj: https://mapy.hiking.sk/ ...   Celý článok
Ultrasezóna je začiatkom apríla v plnom prúde, moje nohy však sa ešte len preškoľujú z lyžiarok na maratónky. A čo môže byť lepšia motivácia do začiatku, ako dostať „požehnanie“ od jedného z najsprávnejších slovenských ultrapankáčov (nemenovaného Johnnyho P.)? Pri náhodnom stretnutí  na stanici v Prievidzi. Lebo voľba padla na Nitrické vrchy, s nástupom z Horných Vesteníc. Pekne po zelenej cez Surdov na hrebeň a ďalej už po ňom, po červenej, ohnivou čiarou do sedla Homôľka. Ak sily a čas ostanú, potiahnem až do Ilavy. Len pozor, vody ...   Celý článok
Malá Magura, rozlohou najmenší zo štyroch podcelkov Strážovských vrchov, je ako taký klin, vrazený zo severu do Hornonitrianskej kotliny. Jej masívny hrebeň sa plynulo dvíha od Bojníc po Boškovie laz, potom je to také húpavé hore – dole až na najvyšší bod na Magure (1141 m). O kúsok ďalej, z Malej Magury, prudko padá do sedla Obšiar. Tam už začína ďalší podcelok Strážovských vrchov – Zliechovská hornatina, konkrétne jej časť Javorinka, kde sa ráz krajiny výraznejšie zmení, najmä časté výhľady pribudnú. Javorinka je zároveň názov kopca s vl...   Celý článok
Ku dvom hradom, kompe a pomníku francúzskym partizánom na Zvonici pribudla Strečnu ďalšia dominanta - osem metrov vysoká rozhľadňa na najvyššom bode skalnatého hrebienka Špicák, priamo nad dedinou, na žltej turistickej značke. Aj z europeňazí ju domáci stavali na jeseň 2017 a oficiálne otvorili 10.marca 2018. Pekná, festovne drevená, sú k nej aj infotabule, smerovky a lavičky na už existujúcom náučnom chodníku. Na prízemí a medziposchodí by sa v núdzi celkom pohodlne vyspalo zo desať ľudí. Hore je krytá veranda. Najlepší výhľad je z nej na okol...   Celý článok
Na Rádiu Slovensko, cestou do Kysucov, spieva Helena a vizionársky predurčuje, čo čaká účastníkov Kysuckej stovky o pár hodín: „Bude dlouhá noc – a pak nádherně hrát - hodně dlouhá noc – nikdo z nás nejde spát“. (Keby spievala to hrát ešte aj s mäkčeňom, no to by ma už mohla aj n...rát, ale takto, reku, beriem). Atmosféra, ako to už býva pred štartom, taká predštartová. Akurát každý prehadzuje po podlahe telocvične spodky, tričká jedna, tričká dva, tričká tri, mikiny a vesty, kožuchy, ušianky a iné doplnky a rozmýšľa čo na seb...   Celý článok
Po ročnej pauze, nakoľko aj najväčší vytrvalci ako Roman Minarovič (hlavný organizátor), potrebujú si občas vydýchnuť, sa na slovenskú ultra scénu vrátila diaľkoplazecká klasika pod skratkou KYS100. A že sa vrátila v plnej paráde a štýlom ktorý sa nedá nazvať inak ako vzorovo kysucký. Termín na začiatku marca sľubuje vždy určité prekvapenia, čo sa podmienok týka: alebo bude všade prívetivé jarné blatíčko niekam pod kolená, čľapkanica a mokré brodivé zvyšky starého snehu, alebo… Ten tretí, mrázikovský variant. Bingo! Pre tento ročník s...   Celý článok
Dnes už takmer zabudnuté mestské lyžiarske stredisko na Kamzíku je už dávno nie v prevádzke. Klimatické zmeny tu našli jednu zo svojich obetí. Kto by si dnes vedel predstaviť, že ešte pred 50 rokmi tu bola veľká lyžiarska premávka – samozrejme nielen turistická, ale aj pretekárska, na medzinárodnej úrovni. Vyrástli tu aj majstri Slovenska. Že je to dnes inak, ďakujeme klimatickému zvratu, ktorý sme si čiastočne zapríčinili sami. Areál, hoci nie veľký, stačil na vybudovanie zjazdovej trasy, veľkého skokanského mostíka, slalomového svahu s večerným o...   Celý článok
Že vraj už reporty  „poušovky“ čiatelia tak neberú, tak treba voľačo inuô napísať. Nuž tak sprobujme... Iný kraj, iný kopec.   Keďže cez týždeň nasnežilo aj v BA, tak okrem kalamity v doprave máme ten sneh aj v lese. Na severných svahoch dokonca aj prachový. Síce len 8 až 15 cm, ale paráda. V piatok 9.2. po zotmení som kúsok pobrúsil po Kolibe, Kamzíku, somárskou lúčkou dole, potom hore k lanovke, zopár esíčok dole krásnym severným svahom pomedzi krtince. Nazad hore, na lanovke cesnakové placky dotankovať a potom ešte 3x somárskou lúčkou dol...   Celý článok
30. – 31. Máj 2017 A naozaj je to len z domu na skok. Ten kto chce prežiť krásny a intenzívny zážitok, nemusí vždy cestovať, navštevovať vzdialené miesta sveta. Stačí keď vybehne z domu tým správnym smerom a za správnym cieľom. Len tak si z domu vybehnúť na Veľký Inovec, zbehnúť do Novej Bane, prejsť časť Štiavnických vrchov a zastaviť sa na Sitne a vo Vyhniach, nocou prekráčať Vtáčnik, prečkať búrku na Veľkom Poli, odtiaľ preletieť hrebeň Veľkého Tribeča a z neho po rozpálenom asfalte bežať až domov.   Tri dni voľna. Pôjdem, ...   Celý článok